Despre reguli si prejudecati
Ceea ce urmeaza este, cu siguranta, greu de acceptat: suntem dispusi sa admitem ca, intr-o situatie anume, cel pe care ne-am obisnuit sa il consideram corupt a actionat corect, iar eroul nostru a facut o greseala? Ca, uneori, lucrurile nu sunt asa cum era simplu sa credem si ca, din pacate, aceasta incapacitate de a renunta la locurile comune poate sa faca rau?
Oameni sau stiri
Luni, 15 decembrie 2014, elicoterul EC 135 SMURD a cazut in lacul Siutghiol si patru oameni au murit. Nu doar patru oameni ci: prieteni sau rude ale colegilor mei de la aeroportul civil din Tuzla. Am aflat cu totii vestea de la televizor – pentru ca pana la ora 21.oo nicio autoritate nu a contactat aeroportul Tuzla – desi aici exista o unitate privata de interventie pentru cautare si salvare aeriana pe care, in multe alte imprejurari, acestea au folosit-o pentru indeplinirea obligatiilor asumate la nivel european. Evident, de fiecare data fara plata. La ora 21, prezenta elicopterului de la Tuzla deasupra lacului Siutghiol ar fi fost doar o dovada de populism la care nu s-a dat curs. Pur si simplu era nepotrivit.
Si tot la televizor am vazut, printre multe alte lucruri fara sens, ca suntem implicati intr-un scandal si ca moartea acestor patru oameni este pentru unii o ocazie sa foloseasca, inca o data, aeroportul Tuzla pentru interese ecomomice si politice obscure. Este absolut necesar sa precizez ca nici macar unul dintre jurnalistii care au facut astfel de afirmatii nu a sunat la sa ceara informatii la Tuzla. Este foarte trist, pentru ca o analiza documentata ar fi dezvaluit lucruri cu adevarat importante pentru sanatatea societatii.
Cum am facut cunostinta cu EC 135
Elicopterul EC 135 a ajuns in curtea aeroportului civil Tuzla la data de 01. 07. 2014, ca urmare a castigarii licitatiei numarul 142170 / 26.06.2013 pentru “Servicii de operare si intretinere Elicopter medicalizat EC 135 T2e/P2e” – publicate in SEAP si pe toate siteurile de profil, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice si a legislatiei din domeniul aeronautic. In aceasta imprejurare am aflat ca elicopterul fusese achizitionat de catre Consiliul Judetean Constanta de la EUROCOPTER in baza unui program transfrontalier romanao-bulgar finantat din bani europeni – alaturi de alte utilaje de interventie pentru cazuri speciale pentru regiunea Constanta – Dobrich. Capacitatea tehnica si echipamentele elicopterului raspundeau perfect scopului proiectului, ariei de interventie si rigorilor impuse prin ghidul solicitantului.
Anterior organizarii licitatiei pentru serviciile de intretinere si operare a elicopterului, pentru a nu se face o greseala, autoritatea contractanta a solicitat opinia expertilor, respectiv Autoritatii Aeronautice Civile Romane – prin adresa nr. 10244 / 08. 06. 2014: “informatii cu privire la achizitionarea unui elicopter multifunctional, ce urmeaza a fi utilizat in scopuri medicale si de interventie in caz de dezastre si calamitati naturale, in regim civil” – primind urmatorul raspuns: – DOCUMENT ATASAT (pdf).
Din adresa AACR, prezentata mai sus, rezulta clar faptul ca toate misiunile desfasurate in afara regulilor de catre entitati non-certificate civil sunt ilegale si lamureste definitiv motivul pentru care serviciul SMURD nu putea avea in mod legal calitatea de ofertant la aceasta procedura.
Operatiunea care face obiectul de activitate al proiectului este o operatiune civila, care impune respectarea reglementarilor Part M Subpart G si I – conform reglementarii europene EC 2042 / 2003 – Partea M, Partea 145 si EU – OPS – reglementari aflate sub supravegherea Autoritatii Aeronautice Civile Romane
In plus, Romania si-a asumat respectarea noilor standarde EASA (European Aviation Safety Agency) in domeniul aviatiei pana in noiembrie 2014. Conform acestor reglementari, zborul medical este o operatiune civila, la care serviciul SMURD trebuie sa gaseasca o solutie sa se alinieze in regim de urgenta, termenul de aderare fiind deja depasit.
Acest lucru nu aduce atingere performantelor pe care, poate, dl. Arafat le-a atins in multe dintre initiativele sale din domeniul medical, ci semnaleaza strict faptul ca, pe segmentul aeronautic, sistemul SMURD ar trebui reevaluat.
Faptul ca serviciul in SMURD activeaza oameni de foarta buna calitate este o motivatie in plus pentru reformarea sistemului si respectarea acestor norme – deoarece acesti specialisti au dreptul ca acceada pe piata internationala, sa fie recunoscuti de sistemul global si sa poata comunica cu exteriorul.
Licitatie, negociere, balci
Misiunile de zbor care urmau a fi realizate prin proiectul de finantare europeana „Equipment to save our lives” sunt diferite de cele prestate de SMURD, incadrandu-se in sfera managementului in caz de dezastre – nefiind limitate doar la transportul bolnavilor pe targa, asa cum in mod gresit s-a speculat in presa – si, din acest motiv, configuratia si echiparea elicopterului era diferita de cea obisnuita elicopterelor SMURD.
Pentru a putea acoperi toate misiunile de zbor pe care proiectul de finantare si le propunea, EC 135 avea nevoie si de acceptul SMURD pentru a intra in sistemul national de alertare 112. Din nefericire, timp de un an si jumatate, SMURD nu a permis acest lucru, desi Consiliul Judetean Constanta a facut demersuri in acest sens. Tot in acest timp, conform contractului semnat cu autoritatea contractanta, Regional Air Services – aeroport Tuzla a continuat sa isi indeplineasca obligatiile in cee ace priveste pregatirea personalului navigant (printre care 5 ore de pregatire pentru piloti pe luna) si realizarea exercitiilor obligatorii si a misiunilor descrise de proiectul de finantare si care nu implicau serviciile medicale – ajungand, inntr-un an si jumatate, la 152 de ore de zbor – consumate in 600 de porniri / opriri. Tot in aceste programe de pregatire de la Tuzla personalul deservent al elicopterului a parcurs inclusiv cursurile aferente zborului peste intinderile mari de apa – pana la nivel HUET – Helicopter Underwater Escape Training – invatand intr-un mediu controlat cum sa utilizeze echipamentul de siguranta si cum sa respecte procedurile pentru situatii de urgenta in transportul cu elicopterul, inclusiv in situatia amerizarii – cursurile facand parte din pregatirea lor pentru supravietuire. Cursurile s-au realizat in cadrul Scolii de Suptavietuire pe Mare de la Tuzla – una dintre putinele din lume acreditate OPITO si prima initiativa de acest gen din Europa Centrala si de Est.
In aceste conditii, faptul ca elicopterul YR-CJC nu a fost admis in sistemul de alertare al serviciilor de urgenta a fost semnul unui condamnabil blocaj, al lipsei de comunicare inter-institutionala, sau, poate, chiar o forma de santaj exercitata de un sistem imbatranit.
Calul troian – inaripat
SMURD a solicitat de mai multe ori preluarea elicopterului in mod “gratuit” si schimbarea configuratiei acestuia prin inlocuirea unor echipamente. Doar ca un echipament suplimentar oferit de EUROCOPTER pentru elicopter nu era doar inutil, ci inadmisibil – in conditiile in care el reducea, de fapt, din echipamentul medical necesar compartimentului de salvare si modifica conditiiile impuse prin procedura de licitatie publica. Configuratia elicopterului era foarte clar definita in fisa de date a achizitiei si, in mod legal, etic si moral, nu putea face obiectul negocierii cu furnizirul si, cu atat mai putin, cu operatorul (SMURD, sau oricine altcineva).
Din pacate, in aceasta situatie, anume, faptul ca SMURD a solicitat operarea elicopterului cu titlu gratuit si fara a participa la licitatie nu a fost un gest caritabil sau onest.
Asa cum constientiza, cu siguranta, si conducerea SMURD, operarea unui elicopter nu poate fi “gratuita” – indiferent cine este operatorul. Operarea, navigabilitatea si intretinerea unui elicopter implica costuri reale si clare, foarte bine cuantificate de catre orice furnizor, precum combustibilul, cheltuielile salariale, operarea efectiva, scolarizarea personalului pe tipul de elicopter, etc. – cheltuieli pe care Regional Air Services le-a calculat si le-a facut publice. O oferta ar putea fi considerata “gratuita” si in folosul comunitatii doar daca un furnizor privat ar asuma integral cheltuielile. Evident ca o institutie de stat suporta costuri – doar ca, in cazul de fata, acestea erau transferate altui buget public. Iar lipsa de transparenta a cheltuielilor nu reprezinta o gratuitate pentru comunitate.
SMURD, castigatorul concursului de ambitii
La data de 30. 07. 2014, Regional Air Services – aeroport Tuzla a renuntat la drepturile si obligatiile castigate prin licitatie, iar aeronava EC 135 a trecut in operarea si intretinere SMURD – un operator militar, cu alte standarde. Elicopterul s-a intors la fabrica, unde i s-a facut o revizie si a fost revopsit. Insemnele Uniunii Europene si ale programului de finantare au fost sterse de catre SMURD, iar elicopterul revopsit. S-a sters astfel urma oricarei reguli in afara SMURD – fie ea si regula autoritatilor de audit al fondurilor europene. Evident, si personalul deservent a fost inlocuit cu personal de la SMURD.
Pret, standard, aspiratii
Candidatura Regional Air Services in proiectul „Equipment to save our lives”, nu a vizat castiguri financiare, asa cum s-a speculat, motiv pentru care oferta depusa a si ramas la pragul minim al costurilor – ci sansa de a intra, din nou, in domeniul de activitate traditional, specific aeroportului Tuzla – si de a-si recastiga locul pe care il merita.
Pentru cei care nu stiu, baza AVIASAN Tuzla a fost vârful de lance al aviației sanitare românești, desfasurand prima din numeroasele sale misiuni de salvare pe 27 martie 1967.
Poate ca ar merita mentionat ca Regional Air Services – Tuzla, atat de blamat de o anumita parte a presei, inregistreaza in prezent peste 50% din traficul civil de elicoptere pe toate celelalte aeroporturi din Romania, desfasoara zboruri pe mare cu elicoptere din clasa I de performanta – cu care transporta fara incidente peste 18,ooo de pasageri pe an, desfasoara misiuni de cautare-salvare in zona Marii Negre si detine prima școală pentru supraviețuirea pe mare acreditată OPITO din Europa Centrala și de Est – realizată tot din fonduri proprii, private.
In loc de concluzie
La 50 de ani de la prima misiune de salvare din Romania, unui elicopter destinat unor misiuni similare ii este pur si simplu refuzat accesul in sistemul national de alertare in caz de urgenta. Un operator non-civil gestionat printr-un ONG preia elicopterul EC 135 si inregistreaza un accident cu patru victime.
Romania este incetinita de rezistenta sistemului la schimbare, oferte corecte si transparente ale furnizarilor privati fiind sistematic blocate si, in genere, prezentate tendentios publicului larg.
Epilog
Aceasta este situatia reala, chiar daca nu cadreaza asteptarilor publicului.
Pentru a veni in sprijinul comunitatii salvatorilor din Constanta, dupa acest accident, aeroportul Tuzla ofera pe propria cheltuiala cursul Helicopter Underwater Escape Training, aprobat OPITO, cod 5095 pentru toti angajatii SMURD din judetul Constanta la Centrul sau de Pregatire pentru Supravietuirea pe Mare “Constantin Stefanescu” de pe aeroportul Tuzla – incepand cu 5 ianuarie 2015.
Un gest de reverenta din partea celui persecutat si jignit, fata de toti oamenii de buna calitate angajati ai SMURD – si care merita o soarta mai buna si respectful tuturor.
Buna seara. Nu ma indoiesc ca cele spuse de C.M.Vlaicu sint adevarate.R.A.S. Tuzla este model de organizare si functionare a unei companii private.Ar fi mult mai interesant sa avem CURAJUL sa spunem de ce ne cad elicopterele si sa stopam fenomenul.Faceti o statistica cite aeronave au dat defecte de natura sa genereze catastrofe apoi analizati onest celelalte cauze.Mi-ar place sa vorbim de o singura licenta ,de reguli ale aerului comune,de programe de mentenanta comune si de oameni care le cunosc si le respecta.Apoi ce ne facem cu mentalitatea? .Ar fi mult mai putin costisitor, decit sa impinzim pamintul si apele patriei cu tot felul de salvatori care sa fie -pe faza-daca cade ceva din cer.Dupa 35 de ani de aviatie militara si civila in tara si afara inteleg perfect fenonenul si sint sigur ca nu sint singurul.Daca nu calcam pe buba nu e bine.O luam de la capat…
Comentasem deja aici -com 201(com 144, 145, 147 – 151, 195, 196, 200, 201):
(www.gandul.info/puterea-gandului/cazul-siutghiol-varianta-neisterica-cu-ce-a-gresit-raed-arafat-13724937)
… si, dupa aceea, am dat de articolul dvs. si am revenit cu un link catre pagina de fata.
(un spectator Aeromania
p.s. mesajele venite pe acea adresa de mail nu le citesc niciodata!)
Buna dimineata,
este un subiect complicat, intr-adevar.
Nu i se poate nega dlui Arafat ca realizat lucruri incredibile pentru sistemul medical de urgenta intr-o vreme cand nimeni altcineva nu a fost capabil sa o faca.
Totusi, in situatia aceasta, punctual, SMURD a procedat gresit: elicopterul trebuia sa ramana civil si sa fie acceptat in sistemul 112 – astfel incat sa existe o trasabilitate a documentatiei si sa se respecte un standard unic, performant. Toti operatorii capabili sa contribuie intr-o situatie de urgenta, fie ei privati sau publici, trebuie sa fie arondati sistemului national 112 si trebuie sa respecte un standard unic de calitate a operarii, civil – care sa fie compatibil cu cel international. Oamenii din sistem trebuie sa primeasca traininguri pentru tipul de misiune pe care il executa – inclusiv pregatire pentru supravietuire. Aceste lucruri se pot face in continuare : sistemul poate fi reformat. Iar reformarea lui nu trebuie sa insemne, neaparat, destituirea dlui Arafat: „disparitia sefilor, bucuria nebunilor”. Pur si simplu trebuie convocati experti – in special din domeniul aeronautic – care sa garanteze respectarea standardelor aplicabile la nivel international.
Lucrurile se pot schimba – daca oamenii sunt dispusi sa discute fara prejudecati si incapatanare.
Multumesc.
Multumesc pentru raspuns.
“disparitia sefilor, bucuria nebunilor”
A, nu, nu gandesc asa.
(Si as vrea sa cred ca nu m-ati luat chiar de nebun. Si formularea aceasta ar fi valabila doar pentru cei ce-i au de sefi, fiindca cei din afara -sistemului- nu sunt sub sefia -acelui- cuiva!)
Sigur, are meritele lui in ceea ce priveste implementarea S.M.U.R.D.-ului, insa, are si greselile sale care trebuiesc vazute. Iar in situatii de asemenea dezastre e nevoie de mai mult decat S.M.U.R.D.
Trebuiesc implicati mai multi factori, mai multe institutii si trebuie stabilita o alta strategie de abordare a situatiilor care s-ar putea ivi.
Iar in aceasta situatie s-a plafonat.
Iar atunci cand te plafonezi, CA SEF, costurile sunt incomensurabile (vieti omenesti) si e nevoie de altcineva care sa dezvolte sistemul si sa aduca noi standarde care sa acopere lipsurile acestuia, una e sa fie ceva peste puterile omenesti si posibilitatile tehnice si alta sa mori cu zile.
Oamenii puteau fi salvati!
Iar prima schimbare ar trebui facuta in cadrul operatorilor si al procedurilor in cadrul 112, plus ca in situatii de genul acesta comandamentul ar trebui sa fie detinut de I.S.U. care sa conlucreze cu toate structurile care ar putea ajuta la rezolvarea unor astfel de evenimente.
Pe de alta parte, inclusiv faptul ca acel elicopter pe care l-ati avut in exploatare si pentru care vi s-a BLOCAT accesul in sistemul de urgente 112 ar putea fi o (sau din vina/”meritul” lui) vina a lui Arafat, ca orgoliu, de a pastra acest serviciu DOAR PENTRU STRUCTURA PE CARE A CREAT-O, S.M.U.R.D.-ul.
Ca de altfel si faptul ca nu le-a organizat cursurile pe care acum RAS Tuzla doreste sa le(-o) ofere gratuit, este o greseala a sefilor acelei structuri de urgente + (!) M.A.I (deoarece pilotii erau angajati M.A.I, nu?)!
No… in acest caz, la ce le-ar fi folosit cursurile de survive pe sub apa cand ei au pleznit apa cu peste 200 Km/h? Ati vazut cum arata cabina? Nu mai exista practic.. Sincer ma indoiesc ca mai puteau face ceva…
Buna ziua,
ceea ce intrebati dumneavoastra imi depaseste aria de competenta. Ceea ce afirm fara ezitare in acest articol este ca in acest tip de accidente, cursul Helicopter Underwhater Escape creste rata de supravietuire. Aceasta afirmatie se bazeaza pe studii si statistici. Daca este util, maine pot trimite administratorilor site-ului cateva astfel de materiale.
Multumesc,
Dna Mitchievici, de ce nu scrieti acolo ca lucrati ca PR la RAS Tuzla? Sa stie lumea tot ce e de stiut, da?
Buna seara,
Da, confirm ca lucrez la aeroportul Tuzla si nu este deloc un secret: scriu despre aceste lucruri tocmai pentru ca le cunosc foarte bine.
Acest lucru reiese din articol.
Multumesc.
Buna seara, din nou,
as vrea sa mai precizez ca nu lucrez ca PR si ca aeroportul Tuzla nu are un angajat anume pentru acest lucru. Raspund presei atunci cand este necesar pentru lucrurile in care cred. Cu ingaduinta dumneavoastra, a cititorilor, si cu precizarea clara a pozitiei mele prin discurs, intentionez sa mai scriu si alte articole despre aviatie.
Multumesc.
Pana la ora 21, luni, când ati aflat despre tragedie la stiri( dupa cum afirmati in articol), nu s-a sesizat nimeni la tuzla ca un elicopter care trebuia sa ajungă acolo dupa misiune n-a mai aterizat?
Multumesc
La Tuzla exista doua baze de aviatie independente una de cealalta: o baza militara si una civila. Cand aceasta veste a fost transmisa, este de presupus ca ajuns cu dispozitiile de rigoare la aerobaza militara – care trateaza astfel de situatii conform procedurilor sale interne. Acest articol se refera la operatorul civil.
Din nefericire, forte multi oameni au fost dezonformati in legatura cu acest accident – prin specularea confuziei sau chiar prin promovarea unor informatii eronate – motiv pentru care am si redactat acest articol – incercand sa prezint lucrurile cu maxima acuratete.
Stimata Cristina Mitchievici,
Cu tot respectul pentru cariera Dvs. profesionala, ati facut o greseala, dupa parerea mea impardonabila, avand in vedere statutul Dvs., drept pentru care v-ati compromis in ochii mei si probabil ai cititorilor Dvs., cu toate ca aveti un CV de invidiat:
Astfel in articol intai ne spuneti ca RAS a castigat „… licitatiei numarul 142170 / 26.06.2013 pentru “Servicii de operare si intretinere Elicopter medicalizat EC 135… ”
… dupa care, tot Dvs., tot in acelasi articol de mai sus ne spuneti:
„Anterior organizarii licitatiei pentru serviciile de intretinere si operare a elicopterului, pentru a nu se face o greseala, autoritatea contractanta a solicitat opinia expertilor, respectiv Autoritatii Aeronautice Civile Romane – prin adresa nr. 10244 / 08. 06. 2014:…”
Doamna, statutul Dvs. este incompatibil cu acest articol care se vrea serios, argumentat, solid, riguros dar… in care sustineti ca data de 08.06.2014 este un termen anterior datei de 26.06.2013.
Imi cer scuze pentru lipsa de flexibilitate, dar dupa parerea mea tot continutul articolului nu mai valoreaza nimic avand in vedere aspectul semnalat mai sus.
Mii de scuze, dar… este egal cu zero articolul Dvs. din punctul meu de vedere.
Buna ziua,
Este o eroare de redactare: pentru a inlatura cu documente suspiciunea dvs., luni 22 decembrie, am sa trimit spre publicare atat documentele licitatiei, cat si adresa AACR – pe care, de altfel, o atasasem textului, dar care, observ abia acum, nu este publicata. Prin acest articol nu mi-am propus sa ascund ceva, ci, dimpotriva, sa fac lucrurile mai clare cu ajutorul documentelor.
Nu vreau sa va supar mai mult, dar raspunsul dvs. mi se pare prea dur – as vrea sa dati o sansa acestor informatii, m-am straduit mult sa prezint lucrurile onest.
Multumesc.
Faptul ca de la alertare pana la decolarea elicopterului SAR dureaza cel putin 20 minute plus 10 min pana la localizare/pozitionare heli este trecut cu vederea.
La fel si faptul ca organele de trafic aerian de la tuzla cunosteau planul de zbor al elicopterului SMURD si se puteau „autosesiza” si alerta elicopterul de stby SAR, care oricum ajungea la locul accidentului mai tarziu decat pescarii care ,ca si ciobanii, ajung intotdeauna primii.
Dar noi nu ratam nicio ocazie, este?
Buna ziua,
m sa va rog sa cititi raspunsul anterior.
„La Tuzla exista doua baze de aviatie independente una de cealalta: o baza militara si una civila. Cand aceasta veste a fost transmisa, este de presupus ca ajuns cu dispozitiile de rigoare la aerobaza militara – care trateaza astfel de situatii conform procedurilor sale interne. Acest articol se refera la operatorul civil.
Din nefericire, forte multi oameni au fost dezonformati in legatura cu acest accident – prin specularea confuziei sau chiar prin promovarea unor informatii eronate – motiv pentru care am si redactat acest articol – incercand sa prezint lucrurile cu maxima acuratete.”
Faptul ca mai multi oameni fac aceeasi confuzie arata cat de dezinformati am fost in legatura cu acest accident.
Multumesc.
Domnule Paul, ati auzit de Alerfa? banuiesc ca nu.