Când subconștientul inundă conștiința

 ( din volumul în lucru Tot felul de povești)

 fotografie de Anastasia Ivanova

Avea în jur de patruzeci  de ani, dar emaciat, uscățiv, cu pielea întinsă parcă  forțat,  pentru a-i acoperi oasele, totuși fine, arăta mult mai tânăr.  Nu știu cum reușise să-mi prindă privirea și nu-i mai dădea drumul, ca sigurei  capturi pe ziua aceea. Sau poate chiar în ultima  perioadă de timp. Aș fi putut deduce  asta după faptul că nimeni, absolut nimeni, dintre toți pasagerii,  nu-și întorsese capul în direcția lui, nici în primul moment de surpriză și nici după aceea, când curiozitatea de a pune un chip glasului tunător izbucnit brusc, ar fi devenit irezistibilă. Poate că îl știau  deja și numai eu, care nu călătoream des pe linia acelui tramvai, îi căzusem, cum spuneam, în capcană. 

Și ce capcană. Un bras de fer care-mi punea  drastic la încercare lașitatea și tot ce plodește frica în noi. Ce n-aș fi știut să spun este dacă era frica aceea veche, de când azvârliți în lume, ne-am trezit fără adăpost și deja cu mai puțină blană,  cu mai puțin ascuțite gheare și dinți  decât toate fiarele pământului. Mai neadaptați, adică. Sau dacă era frica mai nouă, modernă, de marginile  nesigure ale minții și ale sănătății  ei,  dincolo de care nu știm  nici când putem aluneca, nici dacă ne  vom mai întoarce. Cred că era mai curând această din urmă frică. Fiindcă de prima ne-am debarasat oarecum, între timp,  găsindu-ne fiecare un adăpost, și ca soluție colectivă, un tătuc.

Uneori curajul maxim este sinonim cu maxima  prudență, îmi spuneam, aprobându-i pe ceilalți și certându-mă cu mine și gândindu-mă că o ființă cu adevărat curajoasă, chiar căzută în  cursă, din greșeală, și-ar fi întors pur și simplu  fața spre fereastră, în cele din urmă.

Probabil n-am făcut-o, m-am scuzat ulterior, fiindcă  nu despre curaj sau lașitate era vorba, ci despre o irepresibilă, înfiorată, imprudentă empatie. Fără ea, mi-aș fi ferit privirea și gest reflex, de scriitor dependent de  drogul realității, aș fi dus, cât aș fi putut de calmă, mâna la buzunarul în care țineam telefonul. M-aș fi prefăcut că vreau să formez un număr și aș fi apăsat pe butonul care declanșa înregistrarea. Or eu nu-mi puteam dezlipi  ochii din ochii lui, care-și schimbau uimitor de rapid expresia, de la ironie, la surâs poznaș, intensă cercetare, sfidare și încă ceva, ce putea părea interes, deși nu era. 

Mai ales asta nu era. Fiindcă băiatul acela, cu douăzeci de ani mai tânăr ca mine, nu mai nutrea pentru lumea din jur nici un interes, nici o curiozitate. Deținea deja toată experiența și cunoașterea lumii și mult, mult peste tot ce presupune ea și accesul nostru comun la ea.

Nu am înregistrat deci nimic și mi-a fost îngrozitor de ciudă pe mine pentru paralizia asta. Îmi amintesc precis că am notat,  imediat ce am coborât, dar Dumnezeu  știe pe ce carnețel, sau bucățică de hârtie, transcrisă sau nu, în Jurnal. Iar dacă am să mai dau vreodată peste notația aceea,  cu siguranță lucrul nu se va întâmpla decât după ce nu îmi va mai folosi la nimic.

Ce spunea, de fapt?  Nu atât ce spunea era remarcabil, impresionant, uimitor, nici tonul cu  care o spunea, profetic, apocaliptic, în contrast cu  conținutul, de relatare detaliată, precisă, direct din infern, despre  tot ceea ce vedea el, în timp real, acolo. Impresionant era un fel de triumf, de bucurie a spectacolului, ca și cum el n-ar fi făcut parte din lumea amenințată de prăpădul prevestit. Dacă nu cumva un nimicitor dispreț.  Și mai ales, niște alăturări de cuvinte care-i veneau de la sine, cursiv, metafore pentru dibuirea cărora un scriitor, în vicioasa lui iluzie că astfel câștigă viața veșnică, și-ar da-o oricând pe cea de aici. Niciuna dintre ele nu-mi revine în minte. Decât  îndemnul imperios,  adresat celor care „mai sunteți, dracului, vii”  să plecăm „dracului unde vedem cu ochii”, cât mai putem, cu care și-a încheiat monologul. 

Chipul lui îmi este însă și cum viu înaintea ochilor. Un chip destul de armonios, niște ochii cenușii, metalici, potriviți cu silueta  osoasă, agilă, părul vag ondulat, deschis la culoare, dar nu blond, ci parcă tot cenușiu. Și haine curate, de blugi de bună calitate, ușor ponosiți, totuși. Și mâinile lungi, expresive, fine.

Nu mai știu care specialist  în problemele psihicului uman și ale dezordinilor sale, spune că  granița normalității este trecută atunci când „subconștientul inundă conștiința” ireversibil.

După căderea regimului comunist, dincolo de imaginea ei, mai mult sau mai puțin edulcorată și schematică, libertatea  s-a prezentat și sub forma unei asemenea inundații. Ca și cum libertatea însăși ar fi creat o depresurizare, în urma căreia, presiunea interioară a fost atât de puternică, încât zăgazurile, digurile ar fi cedat. Iar pierderea siguranței, a protecției, a tătucului detestat, ne-ar fi lăsat orfani, înainte de majorat. În mijloacele de transport în comun, pe străzile marilor orașe, în parcurile și aleile din locurile de promenadă, a apărut aproape imediat un număr neobișnuit de mare de oameni  cu probleme psihice. Nu seamănă unul cu altul nici în felul cum arată. Dinamici unii, agitați, uneori agresivi, dacă îți prind privirea, sau tu îi privești prea insistent, scoțându-i din lumea lor, liniștiți, alții, senini, sub influența probabilă a vreunui psihotrop  care să potolească  prea chinuitorul vacarm interior,  comună  tuturor este  retranșarea (prizonieratul?),  într-un univers propriu, autonom, imposibil de accesat dinafară, în care nu poți  interveni și nu trebuie, cred, să intervii. Putem numi generic  acest univers, cu titlul unei teribile, fascinante cărți, Lumea interioară a traumei, scrisă de un psihiatru, pe nume Donald E Kalsched, care știe despre ce vorbește. Partea  îngrozitoare este că instituționalizați, oamenilor acestora li se dublează, uneori bruindu-l și intensificându-i efectele, iadul interior, prin iadul  exterior al instituției respective. Despre care un specialist, ca profesorul Ion Vianu, a scris lucruri răscolitoare. Și că neinstituționalizați, ei sunt lăsați, cu nevoile lor fizice, de hrană, adăpost, asistență, în seama  infernului, mai  blând, e adevărat, totuși infern, al indiferenței, agresivității  lumii noastre, de oameni, chipurile normali, fără a ști nici cât de normali, nici pentru câtă vreme. 

Astfel, în tramvaiul 21, care merge de la Piața Sfântu Gheorghe în Colentina, dacă  te nimerești la anumite ore, o femeie sub 40 de ani,  slabă, destul de sărăcăcios îmbrăcată și  prost hrănită, după aspectul palid, pergamentos al pielii, urcă și recită  vreme de o jumătate de oră din Eminescu: toate 93 de strofe din LuceafărulOh, mamă, Mai am un singur dor, Dintre sute de catarge etc.  În principal acele antume care n-au nimic idilic în ele, ci dimpotrivă, parcă prevestesc  momentul chiar de poet anticipat în răscolitorul vers: Și timpul crește-n urma mea, mă-ntunec. Pe toată durata recitalului ei, femeia aceasta nu se mișcă de pe tampoanele care o zgâlțâie fără să-i tulbure fluxul, și destul de des, cineva îi dă câte ceva, fără însă a-i  arunca mai mult decât  o privire. Chipul ei, cât recită, iradiază însă  mulțumire și stimă de sine însingurată, incomunicabilă…. 

Multă vreme, la șase dimineața, ieșeam cu dalmațianca  noastră,  cam agresivă și  obligându-mă prin asta să  evit orele când puteam să întâlnesc alți câini. Întâlneam atunci pe malul pustiu al Colentinei, o femeie între dou vârste, îmbrăcată iarnă-vară în haine ușoare, viu colorate, cu o pălăriuță de pânză, de sub care ieșeau o mulțime de zulufi și panglici, cu un mers sprinten, voios aș spune, a cărei plăcere era să arunce pe apă o coroniță împletită din flori uscate, ca a Ofeliei, nu înainte  de a-i da foc, și să  o privească aprinsă, cum în lumina incertă a zorilor,  o duce râul.  Dădeam imperceptibil din cap în momentul întâlnirii, având  grijă să nu o tulbur nici măcar privind-o prea atent, decât dacă era întoarsă cu spatele spre mine. 

Cu totul la antipozi,  în stația de autobuz de deasupra podului peste Colentina,  o altă femeie, înaltă, subțire de tot, adusă de spate, din calea căreia trebuia să te ferești, profera, mereu sufocată de mânie, înjurături grele, bărbătești, neadresate nimănui vizibil. Dacă însă  din neatenție o iritai cu ceva,  trecând prea aproape de ea, sau lăsând în calea ei un căruț  de cumpărături, un geamantan, o sacoșă, de care ar fi riscat să se împiedice, nu era bine. Atunci se putea întâmpla să dea un șut puternic, furios, obiectului care-i stătea în cale, potopindu-l pe vinovat cu epitete de nereprodus.

În fine, a altă femeie, mai pașnică, pe care o cunoscusem înainte de mai sus menționata revărsare a subcoștientului în conștient, dar ea nu-și mai aducea aminte, mă oprea în virtutea unei vagi familiarități, totuși, să-mi povestească cu detalii cum copiii, soțul, părinții au alungat-o din casă, îi opresc scrisorile, îi iau banii din poșetă. Nimic din toate astea nu i se întâmpla, se înțelege.

Niciuna dintre aceste ființe nu m-a marcat însă ca acest om, întâlnit o singură dată pe aceeași linie de tramvai, 21. Nu știu de ce, poate fiindcă din  ruine, se mai putea reconstitui minunatul edificiu de dinainte de explozie, al minții lui?  Discursul lui era unul care integra într-o sinteză uimitoare, precisă, clarvăzătoare, întreaga realitate  cotidiană în care noi, cei „normali” (cât și până când?), trăiam, mai mult sau mai puțin adaptați, reușind ca prin minune, sau grație divină, să ținem laolaltă rotițele, șuruburile, bucșele, frânele, încheieturile  mecanismului. O realitate descrisă în imagini penetrante, inedite, expresive, cu un dispreț la adresa noastră, a auditoriului său,  și cu un fel de bucurie rece că pe el nu-l mai amenință, nu-l mai afectează  nimic din ea. Și mă privea stăruitor, fix în ochi,  încântat parcă de  cum  stăteam pironită în scaun neîndrăznind să clipesc sau să respir, receptivă.   

A coborât înaintea mea, cumva  fără să-mi elibereze privirea, decât pentru scurtul interval de câteva secunde, în care, grăbit, s-a plantat  pe refugiu și m-a reperat prin geamul vehiculului. Până la coborârea și urcarea pasagerilor, a fost un lung moment în care, nu știu în ce fel, poate fiindcă aveam nevoie să mă destind, m-am trezit că schițez spre el un surâs prietenos. Și mi s-a părut că în ochii lui a apărut ceva ce aș caracteriza drept  o licărire fraternă.  Poate că n-a fost așa ceva. Dar schimbul acela de priviri a fost atât de intens, încât el a devenit eu, iar eu am devenit el, ca în Axalotul lui Julio Cortazar, unde se vorbește despre ceva similar între  personajul narator  și pește, în Jardin des Plantes. Spune autorul:  Hubo un tiempo en que yo pensaba mucho en los axólotl. Iba a verlos al acuario del Jardin des Plantes y me quedaba horas mirándolos, observando su inmobidad  et sus oscuros movimientos. 

În scurta proză a lui Cortasar,  rezultatul acestui îndelungat exercițiu de comunicare unidirecțională,urmărind  imobilitatea și mișcările obscure”, ale axalotului, de care ne leagă doar vinovăția ancestrală a nereciprocității, este că omul devine pește: AJORA SOY UN AXALOTL. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *