Întrebări pentru Fukuyama

”După sfârșitul istoriei” este, dincolo de orice dubiu, una dintre importante cărți de dialog apărute la noi. Întreabă – în mai multe reprize – Mathilde Fasting; mai ales: răspunde unul dintre cei mai influenți gânditori politici din întreaga lume în ultimii 30 de ani, Francis Fukuyama. În 2019 s-au împlinit 3 decenii de la publicarea textului original care a stat la baza unei cărți – cea mai faimoasă, de departe, dintre toate cărțile publicate până acum de Fukuyama. Textul prim: ”Sfârșitul istoriei?” (în revista The National Interest). Cartea (cum probabil că nu e alta în istoria recentă a politologiei mondiale): ”Sfârșitul istoriei și ultimul Om”.

Dar, cum o spune și Mathilde Fasting, ”în cazul lui Fukuyama, istoria nu s-a sfârșit. (…) a continuat să scrie în aceste trei decenii, oferind analize aprofundate ale mecanismelor, pericolelor și problemelor ordinii politice, precum și ale importanței instituțiilor pentru statele funcționale”. O face, gândește fastuos, laborios, ca un conservator luminat probleme de importantă și impact planetare – încă o dată: în dialog – și în cartea de față, aici unde, în formulări memorabile și succinte, reface și traseul său de excepțional gânditor politic al ultimelor decenii. Și anume, o face în câmpuri de reflecție precum acestea: schimbări ale politicii mondiale; autoritarismele – ca amenințări crescânde la adresa democrației; SUA și problematica sa condiție de ”far al ordinii liberale”; realitate și distopie; ce este liberalismul european clasic; care este sfârșitul istoriei; cum se construiesc democrațiile liberale; interacțiune dintre societate și capitalism; China și concurența pe care această țară o face democrațiilor liberale; până unde poate merge un ”conflict al civilizațiilor”; ce se poate face pentru ca democrațiile liberale să învingă; în fine, care este viitorul istoriei”. Un bonus: cartea beneficiază și de o prefață exemplară semnată de Mihai-Răzvan Ungureanu. Cel care spune, între altele, așa: ”degetul lui Fukuyama apasă pe răni publice deschise și sângerânde, a căror tratare nu poate fi lăsată la îndemâna politicienilor de varii obârșii ideologice, și care nu pot deveni subiect al retoricii populiste, exclusiviste”.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *