MUSICA PURITAS DOMINICA (Albinoni la Damasc)

Se împlinesc 350 de ani de la nașterea venețianului Tomaso Giovanni Albinoni (1671 – 1751); lesne de observat că în categoria sa a fost un longeviv dar, ironie, o destul de mare parte a operei sale s-a pierdut în … al doilea război mondial; și astfel, Adagio, poate cea mai adorată compoziție a sa, a (re)intrat în circuitul meloman în a doua jumătate a secolului XX, aspect pe care l-am analizat într-o duminică trecută.  Putem afirma că piesa amintită a generat o adevărată și benefică adagiomania, ceea ce voi exemplifica tocmai ca un omagiu adus genialului venețian; întâi la chitară clasică, apoi electrică, apoi mereu surprinzătorul Hauser la violoncel și mai apoi orgă și orchestră de peste ocean. 

Dar Albinoni nu înseamnă doar Adagio sau concerte pentru oboi (exemplificate cu altă ocazie duminicală),  ci și operă; ce poate fi mai perfect decât o reprezentație cu Zenobia Regina di Palmireni la Opera din Damasc, aflată sub patronajul președintelui Al Assad, în cadrul manifestărilor generate de Capitala arabă a culturii, în 2008. Aici nu e vorba de impuritatea politicului ci de cultură adevărată. Realitatea a probat faptul că între distrugătorii „civilizatori” ai Siriei și descreierații isisomani nu există nici o deosebire: în timp ce aceștia din urmă distrugeau frenetic templele romane din Palmira, iar generosul Valery Gergiev dirija un concert printre noile ruine încercând imposibilul, de cealaltă parte se afirma cu aplomb politic că Siria și Damascul trebuie rase. Dar aș întreba ciudos: Cu Opera din Damasc ce aveți??? Să-i ascultăm deci pe sirieni interpretându-l pe Albinoni…

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *