Modă și lux la Porţile Orientului

Șalvari, ișlice, anterie, mătase, brocart, broderii scumpe, dar și joben, frac sau rochii scumpe ca la Viena, Paris sau Berlin au coexistat o vreme, în chip bizar, în Principatele române, în perioada cuprinsă între finele secolului al XVIII-lea și deceniul șase al secolului al XIX-lea. A fost o perioadă de uluitoare modernizare a României, când a avut loc o rapidă și ciudată trecere de la vestimentația somptuoasă orientală la cea occidentală. Schimbările sunt vizibile și în felul în care se schimbă vestimentația boierească. De la haina orientală croită din stofe fine și scumpe, bogat decorată cu broderii din fir de mătase și de aur, se trece la vestimentația occidentală.

Aerul acelei epoci este savuros surprins de albumul Modă și lux la Porţile Orientului, o apariție eveniment – primul album dedicat costumelor boierilor români care apare pe piața de carte românească.

Cartea prezintă în premieră piese rare, unicat, de o deosebită frumusețe, portrete, litografii, bijuterii vechi, dar și fotografii ale unor costume originale de epocă la care nici publicul larg, dar nici publicul specialist nu are acces. Volumul are, prin urmare, meritul de a facilita în premieră accesul la piese unicat, de mare valoare, altminteri inaccesibile. Astfel de costume s-au păstrat în număr foarte mic și, din acest număr mic, extrem de puține sunt expuse pentru public în câteva muzee din țară.

Sursele fotografiilor sunt de două tipuri: colecții particulare, în principal colecția Doina Levintza, dar și colecția de costume a Muzeului Municipiului București, colecție care nu este expusă publicului și care, dat fiind gradul avansat de degradare a costumelor, urmare a vechimii lor și a perisabilității materialelor, este puțin probabil că va face vreodată subiectul unor expuneri, chiar și temporare.

Deși la prima vedere, subiectul pare legat doar de vestimentație, deschiderile sale sunt cu mult mai largi și volumul va interesa, cu siguranță, nu doar pe istoricii vestimentației, ci și pe istorici în general, întreaga epocă și prefacerile ei reflectându-se foarte bine în această schimbare de mode din costumația boierilor români. Etnologi, antropologi, artiști vizuali, istorici ai mentalităților, ilustratori de carte, lingviști vor găsi în acest volum un reper.

Un alt merit important al albumului: costumul boieresc a intrat în conștiința publicului prin intermediul unor filme cu subiecte de epocă și al ilustrațiilor care imitau gravuri vechi. Inevitabil, acestea stilizau aceste costumele, în timp ce, în mod coerent, volumul prezintă costumul boieresc așa cum a fost el, documentat prin intermediul fotografiilor.

Subiectul a mai fost analizat de câteva studii istorice, nici acestea foarte multe, dar niciodată nu a făcut tema unei lucrări esențialmente vizuale, iar o astfel de temă era necesar să fie prezentată în primul rând vizual.

Textul este semnat de cunoscutul istoric Constanța Vintilă-Ghițulescu, grafică elegantă, semnată de Roland Vasiliu, iar fotografiile poarta amprenta lui Cătălin D. Constantin, care este și editorul albumului. Raportul text/imagine în volum este de 30% / 70% și acesta este un merit esențial al cărții: de a face vizibil, la modul propriu al cuvântului, costumul de altădată al boierilor români.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *